zondag 29 juni 2014

Taai taai, deel 2 van ... (Marja)

Goed. Mijn ontbijtkoek was goed gelukt, maar mijn taai taai (waar ik dus inmiddels van droomde , zoveel trek had ik erin) of beter gezegd mijn Amsterdamse korstjes waren verre van dat. En toen daagde het me: zou er iets mis zijn met het recept? Ik ben als een echte detective het www weer opgegaan  en ben op zoek gegaan naar wat er mis was. Maar overal kwam ik precies hetzelfde recept tegen. Met allemaal commentaren als: een echt oud-hollands recept, dit moet je eens maken, blablabla. De enige review van een mevrouw die het daadwerkelijk geprobeerd had, was niet positief.
Ik heb toen de recepten van de ontbijtkoek met taaitaai structuur eens ernaast gelegd en toen: een helder moment! Want in het recept van de ontbijtkoek en het recept van de taaitaai (waarom was ik ook alweer van het taaitaai idee afgestapt) zat zo tussen de 80-100 ml water, terwijl in dit recept met minder bloem er 750 ml water staat! 3/4 l moest misschien wel 3/4 dl zijn! Ik voelde me echt Sherlock Holmes en ben meteen met mijn ontdekking naar de keuken gerend om daar opnieuw aan de slag te gaan.

Poging 5: Kijk! Een deegbal!

Half 9 's avonds. Snel slapen en dan bakken!
.....niet te veel verwachten, maar....

Amsterdamse korstjes!
Ja! Ze bleven in de juiste vorm, zakten na het bakken niet in, roken heerlijk....maar waren wederom te hard om te eten.....
Ik had geleerd van het maken van de ontbijtkoek, dat je de koek meteen in alufolie moet wikkelen als je wilt, dat de korst zacht blijft. Bij de tweede lading heb ik dat dan ook gedaan, maar ze bleven te hard om lekker te eten.

En toen heb ik het opgegeven.

De Amsterdamse korstjes dan he, niet de taaitaai. Want net als een junkie die aan niet anders kan denken dan aan zijn volgende shot, zo zat inmiddels de taaitaai-behoefte diep, diep in mij. En zelfs de chocolade smaakte niet meer , net zo mijn als de zelfgemaakte bokkepootjes ( zeg nou eerlijk: wie wil er nou zelfgemaakte bokkepootjes als je ook verse taaitaai kan eten?).

Ik heb me gestort op een recept met instrucievideo, zodat ik kon zien wat de bedoeling was en hoe het eruit moest gaan zien. Ook hier weer een 12 uur wachten....
poging 6: gaan we weer....

bij gebrek aan poppenvorm maar gewone vierkantjes gemaakt


....oeh! Beste poging tot nu toe!

En eerlijk gezegd: dit was niet slecht. Na twee weken proberen, wachten tot het deeg uitgerust was, kneden, rollen en bakken was dit helemaal niet slecht! En nadat de taai even in de trommel lag, smaakte hij nog beter. Maar toch was dit het net niet. Want deze taaitaai is gemaakt met volkorenmeel en niet met roggebloem. Want ik had niet meer genoeg in huis om en ontbijtkoek en taaitaai te maken. Dus nu moet ik weer wachten tot ik naar Gore ga voor mijn boodschappen. Dan haal ik meteen een kilo of wat van die roggebloem. Ik heb inmiddels het recpet van mijn ontbijtkoek (want die heeft wel de juiste structuur, maar niet de juiste smaakt) gecombineerd met het recept van internet. Het resultaat ligt nu te rusten in mijn voorraadkast. En als dee weer beter is, ga ik hem het weekend maken met roggebloem. En als hij dan nog beter smaakt, is hij misschien wel gewoon gelukt.... Niet dat deze niet lekker is, maar het is niet de taaitaai die ik me kan herinneren.
Aan de ander kant, het is al weer een tijdje geleden dat ik taaitaai heb gegeten. Dus misschien smaakt deze taaitaai wel helemaal goed, maar spelen mijn smaakpapillen een spelletje met me en valt het straks gewoon tegen als ik de echte taaitaai proef,.....

Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Hoi, Mijn taai taai (en pepernoten) worden ook niet goed. Ze zijn heerlijk van smaak, maar niet ....taai. Ik vroeg met af of het niet nodig is om de honing/suiker voldoende te verwarmen, tot het zg 'hard ball' stadium, te weten 260graden Fahrenheit.
    Als je marshmallow-fluff maakt (de vulling van negerzoenen) verwarm je ook een suikermengsel tot deze temperatuur alvorens te mengen met geklopt eiwit.
    Ik vroeg me af of hoe dit experiment afgelopen is?

    BeantwoordenVerwijderen