woensdag 27 mei 2015

Sneeuw in het donker...

Het was al voorspeld, inclusief weerswaarschuwing en alles: sneeuw.

Niet zomaar wat, een heuse storm zou over NZ gaan. Met in het noorden alleen maar veel wind en regen, hier in het zuiden veel wind en sneeuw. En inderdaad begon het afgelopen zondagmiddag te sneeuwen. Wat ergens toch een stuk aangenamer eruitziet dan harde winde en regen of harde wind en hagel. In eerste instantie leek het niet te blijven liggen.

Uiteindelijk werd het droog ( alleen harde wind dus).  Omdat het volgens weersverwachting A verder droog zou blijven en er verder geen sneeuw zou vallen, is Fons nog even een boodschap gaan doen. Hij kwam een half uurtje later wit van de sneeuw terug. En inderdaad, volgens weersbericht B zou er juist nog veel meer vallen, wat inderdaad het geval was.

En waar in NL keurig gestrooid wordt, hier in NZ gebeurd dat niet. Hier dan. Want we wonen te afgelegen denk ik. Er Zijn wel sneeuwschuivers voor de hoofdwegen, maar geen strooiwagenpark dat uit de kast getrokken wordt om de boel weer mooi ijzelvrij te maken.
Iedereen hier weet, dat als het erg sneeuwt, de schoolbussen niet kunnen rijden en dat dan de scholen dicht gaan. Dat was dan ook de insteek van onze kinderen. Ikzelf had veel werk te doen de volgende ochtend en zat dan ook niet echt te wachten op een sneeuwdag. Maar al snel was dat het laatste waar ik aan dacht.

De stroom viel uit. Eerst flikkerde het licht af en toe ( note aan mijzelf: volgend keer meteen de hoofdlampen opzetten!). En na de derde flikkering bleef het licht uit. De jongste lag net in bed en toen alle lampjes binnen en buiten uitgingen raakte hij volledig in paniek. Want dan is het echt wel erg donker ineens, zo zonder lichtvervuiling.

Fons en de kinderen hebben hun hoofdlampen opgezet. ik heb voor de jongste een glas met glowsticks in de slaapkamer gezet en een spoor van glowsticks uitgezet, zodat iedereen in het donker de wc kon vinde. Het leek wel een vliegveld!  In de wc ook een glas met glowsticks ( wat was ik blij met mijn voorraad van die dingen) en in de hal ook eentje. En toen?

De verwarming heeft electriciteit nodig, dus het koelde erg snel af in ons semi-geisoleerde woning. Zeker met een harde snijdende wind heeft ons huis niet veel nodig om af te koelen. gelukkig hebben we een openhaard en zaten we al snel in het halfdonker in de huiskamer te lezen bij het licht van onze hoofdlampen. Ik zou gaan skypen, maar dat ging dus niet door. Afwas moest ook blijven liggen ( erg jammer hoor, had ik me net op verheugd), mijn brood stond in de broodbakmachine te...rijzen? en het idee van pepernoten bakken moest ik ook maar even voor me uitschuiven.

De kinderen gingen naar bed en toen na een uur of twee het licht weer aansprong was ik voorzichig opgelucht. Dat was maar goed ook, want na 3 minuten zaten we weer in het donker!

Uiteindelijk hebben we alle lichten uitgedaan ( voor het geval de stroom weer aan zou gaan midden in de nacht)  en zijn we naar bed gegaan. De stroomstoring heeft in totaal drie uur geduurd.
En Fons heeft gehoord, dat door El Nino er deze winter meer sneeuw dan anders wordt verwacht. En 10 jaar geleden heeft het gesneeuwd. Het dooide even en daarna vroor alles op. Tien dagen lang heeft het gevroren. En omdat er niet gestrooid wordt hier, waren de wegen in ijsbanen veranderd. En omdat we tussen de heuvels wonen hield dat toen in, dat niemand het dorp in of uit kon.

Je snapt dat ik onze noodvoorraad voedsel ( lees: blikvoer diepvriesvoer en gedroogd voer wat wandelaars meenemen), gasflessen, batterijen en hoofdlampen ga aan vullen deze week. En ik ga voor mezelf ook zo'n toffe hoofdlamp kopen.
En misschien wel een opwindbare radio. En wat extra wc papier. Want een gewaarschuwd mens telt voor twee en ik weet waar mensen behoefte aan gaan hebben als ze er ineens achter komen dat ze een tijdje vast zitten in dit dorp....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten