woensdag 27 mei 2015

De beste muizenval

Toen we terugkwamen in Tapanui kwamen we er al heel snel achter, dat we een hele familie muizen op bezoek hadden.  Nu wil ik wel huisdieren hoor, maar alle dieren die zo kwistig met hun uitwerpselen rondstrooien zijn toch niet mijn favorieten. De val was al snel gezet en binnen 24 uur hadden we al 4 dodelijke slachtoffers te pakken. Dat schoot lekker op!

Helaas hadden  we er eentje tussen zitten, die OF niet van nutella hield OF gewoon te sllim was om in zo'n val te gaan zitten. Iedere dag was ik de kastjes in de keuken aan het schoonmaken om van de muizenkeutels af te komen.

Extra vallen kopen lukte niet, ander lokaas ook niet. Toen hebben we rastische maatregelen genomen: we hebben een vriendin gevraagd of we haar kat mochten lenen.
En Siepie is een echte boerderijkat, dus dat moest lukken!

De eerste twee avonden gebeurde er weinig. De keutels bleven, Siepie at haar brokjes en was veel buiten.
Maar dat alles veranderde dinsdagavond. Fons ging nog even de keuken in om wat spullen in de afwasmachine te zetten. De kat liep gezellig even mee vanuit de woonkamer. Op het aanrecht zat De Muis. Wat toen gebeurde ging als een film aan mij voorbij. Fons wist Muis in het bakje wat hij vast had te lokken. Met een enorme zwaai zwiepte hij de kom met Muis erin weg van het aanrecht, de lucht in. Muis sprong eruit, viel op het aanrecht en landde toen op de grond. Op datzelfde moment kreeg De Muizenval hem in de smiezen. En met een aangeboren soeplesse stortte Siepie zich op haar prooi.

Het was gebeurd. Als ik het kunnen filmen was dit absoluut een waardevolle bijdrage geweest voor animal planet. Of youtube, als je de geweldige armzwaai van Fons en mijn ge "oeh-oeh-oeh" op de achtergrond zou meedraaien.

We zijn nu twee dagen verder en ik heb nog geen nieuwe keutels gezien. En ook geen muizenvoetjes meer gehoord op het plafond. Dat zijn veelbelovende berichten.
Nu heeft mijn vriendin me verzekerd, dat ze nooit muizen heeft in huis sinds ze Siepie heeft.
Wel ratten.


Ik hoop dat dat komt, omdat ze op een boerderij woont en dat er geen ratten voorkomen hier in het dorp. Maar ieder dorp heeft wat. In Blenheim hadden ze last van kakkerlakken, hier hebben we clusterflies. In een ander dorp hadden ze zeeleeuwen in het zwembad en op de oprit.

Dan mogen de boerderijen de ratten wel hebben vind ik. Doen wij het hier wel met een te grote hoeveelheid  vogels hier in de buurt. Want die krengen  maken ons zelfs in de winter wakker met hun gefluit. En een last dat we er van hebben! Goeie deal: ratten daar, vogels hier. Doe ik het voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten