vrijdag 22 mei 2015

Waar sta ik voor?

Nieuw- Zeeland krijgt een nieuwe vlag. Dat hebben hoge mensen besloten. Waarom? Omdat de vlag die we nu hebben laat zien dat we een Engelse kolonie zijn en dat punt zijn we eigenlijk al weer een tijdje voorbij.

Maar hoe ga je een nieuwe vlag ontwerpen voor een land?

Hier hebben ze dat als volgt aangepakt.
Iedereen mag meedenken, ontwerpen en ventileren. We hebben thuis een folder gekregen met daarop de vraag: waar sta jij voor?
Die vraag kun je beantwoorden op deze website. En als je je gedachte wilt delen met iedereen die dat kan zien, kun je ervoor kiezen om je naam te laten graveren in de vlaggepaal die buiten het Te Papa museum  in Wellington komt te staan. Dat vind ik wel weer cool om te leen. En omdat ik als echte Nederlandse mijn mening niet onder stoelen of banken steek en omdat ik als resident vind dat mijn mening ook telt, heb ik natuurlijk meteen iets ingevuld.
Nu weet ik niet hoe groot de paal wordt en hoe groot de namen worden gegraveerd, maar het idee dat mijn naam daar ergens opstaat vind ik als een persoon met narcistische trekken niet meer dan terecht.
Op dit moment staat de teller op 8357 namen, dus dat gaat al een zoekactie worden waar Wally (  van waar is Wally?) jaloers op zou zijn. Maar misschien doen ze het in alfabetische volgorde, dat zou weer schelen.

En wie weet, als ik er even voor ga zitten doe ik ook nog even een ontwerpje voor de nieuwe vlag. Mijn speerpunten zijn natuur, fietsen, vrijheid, zon, ijs, vakantie en natuurlijk de kiwi. Moet niet zo moeilijk zijn om daar iets van te maken, toch?

 Hier kun je de 1794 ontwerpen zien die er al gemaakt zijn. Ik vind het ontzettend leuk dat de mensen wordt gevraagd om mee te denken, mee te ontwerpen en hun mening te formuleren over dit onderwerp. Mij maakt het niet uit welk ontwerp er gaat winnen. Ik vind het al leuk om dit mee te mogen maken. Want ik heb het idee, dat zo'n kand in NL zich niet zo heel snel zal voordoen. Daar  hebben we al een te rijke historie voor in NL.

De NL vlag bestaat al sinds 1572. Rood staat voor het volk, wit voor de kerk en blauw voor de adel ( blauw bloed). Hmmm.... als je het zo zegt, zou NL misschien juist wel toe zijn aan een nieuwe vlag. Want de verhoudingen volk/kerk/adel ligt nu toch wel een tikkie anders dan in 1572 het geval was. Misschien iets met een oranje leeuw? Of zou dat weer te oudbollig zijn? Pilsie en wat wiet dan?

Of we wijden er een show van a la de x-factor of the voice..... kan het publiek nog meestemmen ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten