vrijdag 15 maart 2013

Klaar-over (Marja)

Ik ben nu regelmatig te vinden op school voor het een of ander. Daar kwam mij ter ore, dat ze mensen zochten voor de road patrol. Dat is het zelfde als klaar-over, maar in het Engels klinkt het een stuk stoerder, vind je  ook niet?

De donderdagmiddag was vooral een struikelblok voor school. Ik heb op kindy gevraagd of ze de jongste daar ietsje langer wilden houden, zodat ik road patrol kon zijn voor school (kindy duurt tot 15.15 en road patrol tot 15.15, dan nog spullen opruimen, dus 15.20 klaar). En hoewel het eigenlijk niet mag volgens alle voorschriften en regels, zijn ze er toch mee accoord gegaan, goed he! Dus afgelopen donderdag was mijn eerste duty. De kinderen wisten gelukkig heel goed wat ze moesten doen en wanneer, want ik zat veel te veel met mijn hoofd bij andere dingen. Ik kreeg een boekje in mijn handen gedrukt. Als automibilisten zich niet aan de regels houden of doorrijden, moet ik het nummerbord opschrijven en een formulier op school invullen. Dat gaat dan naar de politie.  Dus ik lette niet op wachtende voetgangers, maar was heel serieus bezig met mogelijke overtreders te snappen en erbij te lappen.....macht voelt goed zeg ik je......

Dit was het moment, waarop er bijna verkeer aankwam..

En hier waren er net mensen dankzij mij veilig de drukke weg over...

Het idee is, dat iedereen bij een zebrapad stopt. Als de road partol er is ( klinkt bijna als een politie taak, ik voel me steeds stoerder worden), mogen de auto's gewoon doorrijden. De kinderen kijken wanneer het kan en steken dan hun bord uit. Het zebrapad is  dan vrij en de weg is in principe geblokkeerd. Er wordt door kind 1 geroepen: signs out! Waarop kind 2 terug roept: check! (dan gaan ze kijken of het veilig is). Als alles veilig is roept kind 1 weer terug: clear! Dan gaat de arm, die steeds uitgestoken was, naar beneden en zeggen ze naar de wachtende mensen: cross now.....
En dan steken alle schaapjes netjes over. Als iedereen over is, roept kind 1 weer: signs in! En dan worden de draaiende borden weer voor de oversteekplaats gezet en wacht de road patrol (ik voel een real life programma opkomen met mij als held in  de hoofdrol) tot ze de volgende groep mensen veilig naar de overkant kunnen helpen.

Na 20 minuten zat het erop. Alle schaapjes waren op het droge en ik moest mijn mooie, oranje hesje op school achterlaten (Ik heb aanleg voor oranje, het past me......komt door mijn herkomst denk ik).
Nog 6 nachtjes slapen, dan mag ik weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten