maandag 18 maart 2013

Three way conference (Marja)

De afgelopen week hebben we de eerste 10-minuten gesprekken gehad in NZ.  Het heet hier  a"three way conference": een gesprek tussen leerkracht, leerling en ouders. Omdat het schooljaar nog maar net begonnen was, waren er nog geen rapporten om te bespreken. De eerste toetsen werden besproken, de kinderen lieten zien wat voor werk ze tot nu toe gedaan hadden in de klas en alle ouders kregen een goal mee naar huis; hoe kan ik mijn kind coachen om.... te bereiken. Bij de jongste ging het om het juist opschrijven van de nummers en de letters. Omdat ze hier al een jaar eerder daarmee beginnen, heeft hij wat misgelopen en moet hij bijgespijkerd worden op dat gebied. Vier dagen per week krijgt hij priveles, zodat hij straks weer in de klas kan meedraaien. Op reken gebied doet hij het goed. De jongste dochter, E., zit wat rekenen betreft boven het gemiddelde, maar we moeten de deelsommen nog even uitleggen en bijspijkeren, dan kan ook zij een niveua omhoog. Met lezen en schrijven zit ze mooi op het gemiddelde van de klas.
En dan de oudste. Lezen en schrijven gaat goed, ze zit in de plusklas met rekenen. Dat betekent rekenen in decimalen, procenten en breuken. Maar omdat de taalbarriere toch wel naar voren komt bij het uitleggen van de abstracte  stof, werd ons gevraagd, om daar thuis mee aan de slag te gaan.

Al met al zeer tevreden en zeer trotse ouders! Want wat ze doen, is niet zo makkelijk.En daar hebben we diep respect voor.

Aan het eind van het gesprek kregen de ouders de toetsuitslagen en wat  folders mee. Daarin staat,  welke vaardigheden  je kind zou kunnen beheersen   als hij dit schooljaar heeft doorlopen. En wat leuke spelletjes zijn om te doen, om zo het rekenen en lezen te bevorderen. Heel leuk om te zien en te lezen. Ze doen hier op school heel veel spelletjes om de beeldvorming van getallen te bevorderen, om de tafels makkelijker te leren. Ze leren hier verschillende strategien om verschillende sommen op te lossen en worden gestimuleerd om hier hun eigen weg in te vinden. Het telraam is weer helemaal terug van (misschien wel nooit) weggeweest. Dus die heb ik ook maar weer eens uit de oude hoed getoverd.....


Ze gaan iedere dag met plezier naar school, hebben hun vriendjes en vriendinnen. Voor ons een teken, dat het wel goed gaat komen met ze.
Nu moet ik me nog gaan verdiepen in hoe het ook al weer zat met de decimalen, omrekenen van percentages naar decimalen en breuken en terug..... Leuk hoor, kinderen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten