vrijdag 17 mei 2013

Gemist! (Marja)

Soms zijn er van die dagen, waarvan je al voor de lunch wenst, dat ie al over was. Dat zijn de dagen, waarop de mand met schone was uit je handen valt in een vieze plas die net voor de deur ligt, waarop je in de supermarkt erachter komt dat je geen portemonnee bj je hebt op het moment dat al je boodschappen al gescand zijn en waarop je je hoofd stoot tegen dat kastdeurtje, dat je altijd al dichtdoet omdat je bang bent om je hoofd er tegenaan  te stoten (maar nu dus was vergeten).

Dan zijn er ook nog dagen, waarvan je wilde dat ze nog veel langer zouden duren. De meeste van die dagen vinden plaats tijdens een vakantie, met mooi weer, met vrienden , lekker eten en een goed glas wijn.

En dan heb je soms ook van die dagen (zeldzaam hoor, maar ze zijn er), waarvan je wilde dat je ze had meegemaakt, maar dat ze al voorbij zijn voor je er erg in had. In mijn geval was dat de dag waarop we 12,5 jaar getrouwd waren bijvoorbeeld.
En vandaag dus. Vandaag was namelijk de internationale Sauvignon Blanc Day! En omdat NZ de eerste plek zo'n beetje is waar de zon opgaat op een nieuwe dag, had ik er dus als eerste heel erg van kunnen genieten: lekker bij het ontbijt een savvie (zo heet dat hier), een kleintje bij de thee 's morgens, een iets groter glas bij de lunch... of ik had alle wijngaarden met een proeflokaal af kunnen rijden om daar een eer te bewijzen aan een van de meest populaire wijnen van NZ!.


Marlborough sauvignon blanc : Hunters winemaker, Gary Duke

Maar  nee hoor, in plaats daarvan heb ik wel rondgereden, maar heb ik vuilniszakken weggebracht, stro gehaald voor de egel (daarover later meer), gasflessen gehaald voor de gashaard en heb ik me op het schoolplein zeiknat laten regenen. Niks geen savvie voor mij.  Een snelle blik in de koelkast net leerde me, dat ik gelukkig nog twee flessen sauvignon blanc in de koelkast heb staan. Dat zijn de flessen wijn, die Fons en ik gewonnen hebben afgelopen zaterdag bij het uitlopen van de halve marathon. Maar ik heb helaas ook al gehoord, dat die wijn (met bubbels, dus ik denk iets van prosecco achtig iets) niet te zuipen is.

Wat ga ik doen? Het is nu 19:00 uur. Ik kan nu in de stromende regen naar de supermarkt gaan, om een goeie sauvignon blanc te halen (Church road is erg lekker, net als Pete's shed, of Stoneleigh, een van mijn favorieten). Het liefst ga ik natuurlijk verschillende wijnen halen, zodat ik kan vergelijken.
 Maar ben ik dan op een zeer gemotiveerde manier aan het inburgeren of ben ik dan meer op een wanhopige manier op zoek naar aansluiting bij deze gemeenschap, zodat ik mee kan praten op het schoolplein? Of nog erger, ben ik gewoon op zoek naar een excuus om eens flink aan de wijn te gaan? (wel een goed excuus, maar toch...)

En dan is de pinot gris nog lekkerder.....


Nu werken mijn hersenen op topsnelheid om me uit dilemma te halen. Het huis is warm en droog (en ik ook eindelijk), de kachel brandt heel gezellig en buiten is het koud en donker.

Wat niet meehelpt, is dat ik een extreme weegschaal ben en vaak net zo lang aan het wikken en wegen ben, dat het moment voorbij is en ik geen keuze meer heb. Maar de druk om nu voor sluitingstijd te beslissen wat ik moet doen, is enorm.... Misschien moet ik er gewoon maar een nachtje over slapen en morgen de Sauvignon Blanc Day vieren. Dan is het in Amerika nog steeds vrijdag, dus die telt gewoon mee! Hte heeft echt wel zijn voordelen om als eerste de dag te zien in de wereld....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten