donderdag 16 mei 2013

Wintertime.... (Marja)

Ik kreeg te horen, dat op 1 juni de winter in NZ begint. Ik heb voor de zekerheid dat maar even gegoogeld, want hoewel de dagen duidelijk kouder worden, is het als de zon schijnt soms toch nog well 18-20 graden (als het regent wordt het niet warmer dan 14 graden, zowel buiten als binnen...)! En als we opstaan, is het al licht (rond de klok van half 8). Om half 6 begint het donker te worden. Maar voor mijn gevoel was het in Nederland veel langer en eerder donker (ik kan me heel wat keren herinneren, dat we in het donker naar school liepen). Hier hebben we over een maand de kortste dag al gehad! Ik ben echt totaal mijn gevoel voor jaargetijde kwijt. En omdat er hier ook geen katholieke feestdagen gevierd worden zoals pinksteren, hemelvaart en meer, zeggen de maanden me helemaal niets meer. In ieder geval klopt het voor een deel: de astronomische winter begint op 1 juni, de meteorologische winter begint op 21 juni. Weer wat geleerd vandaag.

Wel weet ik, dat we hier inmiddels al een maand of 9 zitten en dat de tijd hier echt omvliegt! De kinderen hebben het enorm naar hun zin en spreken onderling vaak ook nog Engels, met een echt kiwi-accent. Waar wij dan weer ingrijpen, omdat het ons wel handig lijkt, dat ze het Nederlands bijhouden.  De enige plek waar ze dat kunnen doen is hier thuis, dus moeten de kinderen van ons ook Nederlandse boekjes blijven lezen en stimuleren we ze om te emailen, schrijven of sms-en met hun vrienden en vriendinnenin Nederland.

En dan hebben we er eentje, die al keurig wat woorden door elkaar gebruikt Koezen is bijvoorbeeld een mix van choose en kiezen. En die gaat er niet uit. Iedere keer als ik hem vertel, dat het kiezen is, zegt hij: oh ja, sowwie mama (de "r" zit er nog niet in zo midden in een woord). Om daarna het gewoon weer te gebruiken (hij heeft de eigenwijsheid van een van ons, maar van wie...)...

Ik heb net gelezen, dat in Tapanui de scholen nog wel eens dicht gaan in de winter door de sneeuw.... dat wordt toch wel even een aanpassing denk ik! Omdat Tapanui een stuk verder weg van de evenaar ligt dan Blenheim, is het daar nu ook eerder donker en later licht. Een heel gek idee, maar wel logisch. Denk maar aan Zweden in vergeleken met Nederland. Alleen is dit allemaal in een land.
Aan de andere kant houdt dat dus wel in denk ik, dat we in Tapanui in de zomer toch wel langer licht hebben 's avonds! We gaan het meemaken allemaal. De verhuizers komen volgende week voor een offerte, de reis is uitgestippeld en de overnachtingen zijn geboekt. Nu begint het verheugen op onze eerste, echte reisvakantie die we ooit in NZ hebben gedaan!


Hanmer Springs, een van onze stops.... alles is buiten, dat wel. Dus slippertjes aan en een dikke handdoek mee!

Lake Wanaka, waar we ook gaan logeren. Dit verwacht ik ongeveer te zien als we daar zijn!

Maar ik moet voor die tijd nog wel ergen sneeuwboots vandaan halen, en lang, thermisch ondergoed. Misschien nog een paar wollen sokken, een berenmuts en wat van die warmhoud sticks die ze inde bergen gebruiken.....en de electrische deken gaat op 3!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten