dinsdag 14 mei 2013

Windrichtingen (Marja)

We zitten hier toch wel een beetje in de omgekeerde wereld. Nu het volop herfst is in mei, de dagen korter worden en het kouder wordt 's nachts, ben ik helemaal mijn gevel voor de maanden kwijt.

En meer nog: Als er een zuidenwind waait, is die koud. Die komt namelijk vanuit de zuidpool. De westenwinden zijn ok, net als de wind uit het noorden. Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe kouder het wordt. (Laten wij nou net die kant op gaan verhuizen.....)

De zon gaat wel op in het oosten en onder in het westen, maar trekt dan niet over het zuiden, maar over het noorden. Een warme, zonnige tuin ligt dan ook op het noorden en niet op het zuiden.

En omdat we hier op het zuidelijk halfrond zitten, ziet de sterrenhemel er ook ander uit.
Ik weet niet hoe het zit, maar in het voorjaar hebben we hier echt heel veel stormwinden gehad, terwijl het hier nu wel weer meevalt. 

En ik moet nu wel beginnen met het dealen van de harde realiteit. We kwamen hier aan in augustus, midden in de winter. Maar na twee maanden konden we genieten van de lente, dagen die duidelijk langer werden en een heerlijke zon. En terwijl Nederland gebukt ging onder een natte herfst, strenge winter en een zeer fris voorjaar, beleefden wij hier een van de mooiste zomers die Marlborough in tijden niet had gekend, gingen we iedere dag in ons zwembad zwemmen en zitten we nu nog op mooie dagen in de tuin met 20 graden. Maar er is geen ontkennen aan: het weer in NL wordt beter een warmer dan hier. Ik kreeg van mijn vriendin al een prachtige foto van een veld vol bloemen vanuit de bollenstreek, terwijl ik hier naar de kale bomen zat te kijken.







Een half jaar lang hebben we mensen laten meegenieten van het mooie weer, de zon en de warmte (en als ze daardoor jaloers werden, was dat een kleine bonus maar ECHT niet de bedoeling, echt niet.....).
En terwijl ik onder een dekentje op de bank zit en het 's morgens 15 graden of minder in huis is (er zit een thermometer in de babyfoon die 's morgens staat te knipperen: temperatuur te laag!!!), probeer ik oprecht blij te zijn voor alle verhalen over het mooie weer in de meivakantie, de terrasjes, de start van het rose seizoen.

Maar eigenlijk ben ik gewoon stikjaloers en kan ik niet wachten tot het weer oktober is: voorjaar in NZ! dan beginnen voor mij de goede tijden weer en kan ik mensen dubbel zo veel laten meegenieten met ons leven hier ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten