woensdag 29 mei 2013

Koude douche (Marja)

Zoals ik al eerder verteld heb, zijn ze hier in NZ pas een jaar of wat begonnen met het isoleren van huizen. De nieuwbouwhuizen zijn hier goed geisoleerd (sommige zelfs met centrale verwarming, jaja), maar de meeste huizen staan hier nog keurig in het wild met enkel glas, dunne muurtjes en keurig boven de grond gebouwd ( dus kruipruimte boven de vloer, dat tocht zo lekker door)  en een houten dakje, allemaal zonder isolatie. Dus de kou komt letterlijk het huis binnen geslopen als de zon onder gaat. Dat voelen wij 's avonds ook.
Een aantal kiwi's zijn heel pittig begonnen met het aanbrengen van dubbel glas. Maar als er niets aan de muren, vloeren en daken wordt gedaan, dan scheelt het niet zo heel veel. (we hebben geisoleerd ja, maar het helpt niet echt veel.... nee...alleen de ramen, hoezo?)

En dan hebben wij hier nog de Marlborough-handicap. De mensen hier denken allemaal heel graag, dat het maar heel even koud wordt in de winter. En voor die twee koude maanden ga je niet een heel huis isoleren toch? Verder is het hier warm en mooi en zonnig en warm en zonnig en meer zon enzo.
Maar wij zijn van de cv-cultuur en missen dat  warme huis heel erg. Iedere dag weer (zeker als ik moet douchen...manmanman). Maar goed, de zon schijnt hier wel veel en dan wordt het nog steeds 17-18 graden, dus we mogen absoluut niet klagen.

Toch heb ik vanmorgen even een paar krachttermen mijn mond uit laten floepen.
Om de slaapkamers enigzins aangenaam te houden voor de kinderen, hebben we hier in de aangrenzende kamer de heatpump aan staan 's nachts. Op 17 graden, net genoeg om de kou eruit te halen. Vannacht had het wat gevroren en tot mijn verbazing, was het volgens de thermometer in de babyfoon 13 graden in huis! (Het voelde al zo koud, maar ik dacht dat het aan mij lag...). Wat bleek? De heatpump was er ergens in de nacht mee opgehouden en een aantal kinderen was vannacht wakker geworden van de kou. We vonden ze in bed met dikke sokken,  sloffen, vesten, extra handdoeken en reservedekens  om zich heen. En ze hadden het koud!

Ik was al druk bezig met het sms-en naar de beheerder toen Fons me wist te vertellen, dat deze heatpumps alleen werken tot een temperatuur van +1 graad.

Serieus?

Ja dus. Als het kouder is, dan kan hij zichzelf niet meer ontdooien en stopt ie er gewoon mee. En je kan wel een duurdere aanschaffen die tot -10 kan, maar waarom zou je? Het is hier ten slotte niet zo heel lang koud, toch? Nu snapte ik , waarom in de winkels allemaal schapenvachten liggen om op de slapen en van die noppenmatrassen te koop zijn. Want als het er echt om spannen gaat, dan trekt de verwarming het niet meer!

Het heeft vandaag wel even geduurd, voordat de slaapkamers weer een temperatuur van 17 graden hadden bereikt (bij 15 graden vond ik het al weer aangenaam voelen in huis....triest maar waar).

Gelukkig is het hier maar heel even koud.....ben benieuwd wat we gaan meemaken in Tapanui!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten