donderdag 7 februari 2013

Blote voeten (Marja)

Hier in Blenheim valt het wel mee, maar de eerste keer toen we in NZ waren, moest ik er erg aan wennen. Even een kleine intro en flash back. Op het noordereiland , waar we destijds zaten (in Kaitaia om precies te zijn), wonen veel maori. We gingen er in juli heen, het midden van de winter. Maar omdat dat deel dicht bij de evenaar licht, wordt het door de kiwi's ook wel "the winterless north" genoemd. En inderdaad, ik heb daar mijn winterjas niet aangehad. Maar als je er woont, raak je gewend aan de warmte en is de winter toch wel koud. Dus hadden mensen er dikke jassen aan, mutsen op.... maar liepen op blote voeten!
Ik kan je zeggen: die voeten zien er echt niet zo uit aan het eind van de dag!

En dan bedoel ik dus gewoon op straat, naar school, de supermarkt door (ik heb nachtmerries gehad  en droomde dan, dat ik met mijn wagentje over iemands tenen reed). Eerst dacht ik dat de mensen te amrm waren om schoenen te kopen (en een deel had er denk ik ook daadwerkelijk geen geld voor), maar het is ook wel een cultureel verschijnsel.

Zoals ik al zei, valt het hier in Blenheim mee. Maar ook hier lopen (zeker de kinderen) veel op blote voeten rond en kijkt er niemand raar op, als er een iemand met blote voeten over straat gaat. De kinderen moeten op school  voor het lokaal de schoenen uittrekken. En veel kinderen doen ze pas aan het eind van de dag weer aan. Dus sporten, buitenspelen, even naar de wc gaan: waarom al die moeite doen om je schoenen aan te trekken?

Ergens snap ik dat wel. En ik vind het wel wat hebben. Waar mijn (moeder) haren dan weer van overeind gaan staan, is dat veel kinderen ook nog gewoon sokken aanhebben. En die zijn niet gemaakt om over gras, asfalt en houtsnippers geschuurd te worden. Het gevolg laat zich raden.... maar ik ben niet de enige mama die er zo over denkt. Laats waren we ergens waar een van de jongens naar buiten stoof op sokken. Uit verschillende monden tegelijk klonk het: schoenen aan of sokken uit!
 Mannen hebben misschien zo hun dingen om te bonden, maar dit was een echt vrouwenmomentje voor me. Een blik van verstandhouding zegt meer dan 1000 woorden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten