maandag 17 juni 2013

Engels is lastig.. (Marja)

Als ik nog geen koffie heb gehad op maandagochtend, of als ik op vrijdagavond  erg moe ben ( of een wijntje op heb), dan kom het Engels echt met horten en stoten uit mijn mond. En het ergste is, dat het allemaal heel vloeiend klinkt zolang het nog in mijn hoofd zit. Ergens op weg naar mijn mond gaat er vervolgens dan iets fout, waardoor ik soms complete onzin uitkraam. Nu doe ik dat wel  vaker ( ik zal even de wind uit de zeilen nemen ...), maar dit gaat allemaal zeer bewust maar onbedoeld.

De "th" klank is zo'n leuke. En soms komen er halve Nederlandse woorden uit in Engelse zinnen waar dan ook nog een mix aan grammatica inzit. Volgens mij is dat voor de toehoorders zeer vermakelijk (ik heb er al eens een aantal mensen hun drank in hun glas zien terugspugen nu ik er aan terugdenk....misschien hoort dat toch niet helemaal bij een kiwi-manier van drinken...hmmmm....)


Maar ik zag nu iets op internet ( heb ik al eens verteld dat ik gek ben op het internet??), waardoor ik vind dat ik kan bewijzen, dat het niet aan mij ligt. Het ligt gewoon aan de Engelse taal!



En kom dan nu niet  met het idee, dat de NL taal die dingen ook heus wel heeft. Dat weet ik namelijk. Door al dat Engelse gepraat van mij gaat mijn NL namelijk ook hardhollend achteruit. Ik begin veel zinnen met "so",  vaak komen de Engelse woorden sneller dan mijn NL woorden als ik aan het bellen ben met mijn vriendinnen. Eigenlijk he, ben ik op taalgebied het gewoon net niet meer..... Zowel aan de Engelse als aan de Nederlandse kant. En het leuke is, dat het niet mijn schuld is! Komt gewoon omdat ik nu hier woon en omdat Engels niet mijn moedertaal is!

En zo kan ik nog meer karaktertrekjes van mezelf wegpoetsen met behulp van internet, heerlijk leven heb ik....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten