maandag 24 juni 2013

Verborgen valuta (Marja)

Afgelopen vrijdag heb ik op school geholpen met een quiz night. Het was ene fundraiser voor school. Van de opbrengst gaan ze de bestaande bibliotheek uitbreieden, zowel qua oppervlakte als qua boeken aantal.

Ieder team kon een tafel "kopen" voor de avond. Ieder team kreeg 8 rondes met vragen, iedere ronde bestond uit 10 vragen. Aan het eind van iedere ronde was de bedoeling dat de antwoordvelletjes ingeleverd werden bij de jury, die alle vragen ging nakijken en de scores op ene groot bord schreven. De vragen werden gesteld door een lokale radio-persoonlijkheid (geen idee wie het was, maar hij had inderdaad een hele sympathieke stem...).

Mijn taak was, om voor 135 man hartige taartjes  af te bakken, tegelijk met knoflookbrood. Dat alles werd op dienbladen opgediend met wat ketchup in het midden en wat zoete gebakjes erbij. Na wat puzzelen en plannen ( maar twee ovens voor 30 knoflookbroodjes en 120 hartige taartjes, was even een quiz op zich), lukte het uiteindelijk om alles op hetzelfde tijdstip de zaal in te serveren.

Daarna had ik even tijd om in de zaal te kijken hoe zo'n NZ quiz er aan toe gaat. Er waren team die er met volle overgave zaten: de G.I. Janes waren gekomen in legerbroeken, zwarte shirts aan, camouflage schmink op en plafferpistooltjes. De g-spots gaven hele dubbelzinnige antwoorden op vragen als ze het antwoord niet wisten. Ik heb naast de jury gezeten om (met behulp van google) eenheden te converteren; van pints naar liters , van foot naar meters en andersom. Ontzettend leuk om te zien en mee te maken.

Maar ook behoorlijk vermoeiend: zowel mijn hoofd als mijn tong zijn niet gewend om ruim 4 uur achter elkaar Engels te praten!

Er was door de wijnboeren uit de omgeving flink wat wijn gedoneerd. Diezelfde mensen moesten op de quiz avond zelf hun eigen wijn dus gewoon weer terugkopen, want dat we het hele idee: geld opbrengen. Er is in totaal ruim 4000 dollar opgebracht, waarvan zeker 2500 dollar is verdiend aan de drank die verkocht was. En ik kreeg ook wijn als bedankje, twee flessen.

Omdat een flesje meer of minder toch niet uitmaakt voor de wijnboeren, wordt het hier in Marlborough gebruikt als een tweede, verborgen valuta. Je hebt iets gedaan voor me? Hier een wijntje. Verjaardag, een bijdrage voor het een of ander? Een Sauvignon Blanc of een Pinot gris is zo gegeven. Er wordt vaker wijn gegeven dan bloemen, een doosje bonbons of een kadobon. En terecht, want mijn hemel, wat kunnen deze lui zuipen zeg! Er zijn er giga hoeveelheden drank doorheen gegaan die vrijdagavond en ik had nu bepaald niet de indruk, dat ze speciaal voor de fundraiser van school het op een zuipen hadden gezet die avond.

Dat wordt afkicken straks voor mij , zo tussen de boeren. Want ik heb inmiddels 4 flessen wijn thuis staan  en ik ga woensdag nog helpen met de grote dansshow op school, waar ik ook wel een bjidrage van verwacht.... geen sauvignon hoop ik, want die heb ik genoeg. Maar een pinot gris (wel een goeie graag, voor minder doe ik het niet) kan er nog wel in mijn wijnkelder.  Of een lekkere rode wijn.... past bij de winter!
Wat zouden ze als bedankje geven daar in het zuiden? Flesje verse melk? Een kalf? Vers gevangen forel? Een dozijn verse eieren? Ik ga toch maar erg zuinig doen met mijn voorraadje wijn, want je weet maar nooit....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten