woensdag 31 oktober 2012

Begin van het einde (Marja)

Het is begonnen. Ik zat er al op te wachten, maar nu het zover is, is het toch weer sneller gekomen dan dat ik dacht.
Ik heb het over het verengelsen van de Nederlandse taal. De kinderen spreken het overgrote deel van de dag Engels en dat siepelt meer en meer ons  (in principe Nederlandstalige ) huis binnen. Een van de meiden maakt liedjes en strips in het Engels. En vandaag merkte ik op, dat ze opmerkingen maken, die in het Nederlands gezegd worden maar niet meer kloppen.
Fons heeft het de vorige keer ook gehad. Als je de taal niet meer om je heen hoort, verandert er iets. Niet veel, maar genoeg om af en toe te moeten zoeken naar het juiste woord of er een eigen woord van te maken. Zo heeft hij het in NL nog een hele tijd gehad over disrespectvol, waar respectloos een beter woordzou zijn.
En vandaag zoonlief...mam, kijk naar dit! En het klopte niet, maar wat moest het dan wel zijn?
Ik ben erachter: in NL zeiden ze: mam, moet je dit zien/hier heen kijken/kijk eens! De meiden zeiden gewoon:mam, look!
Maar kijk naar dit.....neu... bekt toch net niet lekker.
Of: wil je dat pakken voor me , please?
Maar waar je mee omgaat, word je mee besmet. Ik hoorde vandaag, dat er een meisje in de klas van S met de poppen aan het spelen was. Schooltje. Ze zette alle poppen op een rijtje en begon toen allemaal rare klanken uit te stoten. Haar moeder dacht, dat ze zich verslikte in iets en kwam de kamer binnen lopen. Dochterlief zei doodleuk: mam, ik ben schooltje aan het spelen en vandaag leer ik de kinderen Nederlands. En ze mogen alleen Nederlands spreken!
En  de moeder vroeg meteen even aan me , of ze het recept van de pepernoten mocht hebben....haar dochter had er al een week over.... Wie weet kunnen we wel gewoon een NL gemeenschap ontwikkelen: alleen voor niet-NL toegankelijk en dan gaan we ze inburgeren met de pepernoten (die ze hier ook hebben, alleen dan heten ze gingernuts en zijn ze groter) en gezellige Hollandse muziek van Nick en Simon, Marco Borsato en Andre Hazes (cult!). En dan serveren we bitterballen met een Heineken biertje (verkopen ze ook gewoon hier)........Here come the Dutchies!

Ben benieuwd hoeveel mensen er na de eerste bijeenkomst nog een keertje terugkomen om de zoute drop en de haring met uitjes te proberen......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten