donderdag 11 oktober 2012

Verserdevers (Marja)

Fons maakt via zijn werk af en toe kennis met mensen, waar hij het goed mee kan vinden. Zo had hij een man op het spreekuur, die een organic wijngaard heeft. Daar heb je 5 jaar voor nodig, om jezelf zo te noemen. Geen bestrijdingsmiddelen gebruiken en zo. En ze hadden twee schapen die ze molken. Hij hoorde van de melkintolerantie van de jongste zoon en bracht een flesje melk mee. Ik heb er pikelets van gebakken (NZ soort pannekoeken) en hoera: geen reactie!
Afgelopen zondag waren we uitgenodigd om de melk zelf te komen halen. Op het erf van de wijngaard waren niet alleen schapen met hun lammetjes, maar ook kippen, een haan, een hond en heel veel fruitbomen. Supergaaf!


Ik mocht ook zelf melken, net als de kids. Dus de melk was supervers!
Helaas had dit keer de moeder er even ingestaan, dus het advies was, om de melk even zelf te pasteuriseren....
Dank zij youtube stond ik een paar dagen de ingevroren melk met een thermometer te pasteuriseren. En met de verse eieren die we hadden meegekregen (die waren ook nog warm, net als de melk toen we die meekregen) hebben we weer pikelets gegeten.
Toen ik dit aan een vriendin mailde realiseerde ik me, dat ik een half jaar terug me niet had kunnen bedenken dat ik schapenmelk zelf zou melken om daarna te pasteuriseren.... Maar het is goed gegaan; niemand van ons heeft last gehad van zijn buik, dus ik denk, dat ik het wel goed heb gedaan (kun je in Europa van een aantal bedrijven niet zeggen ;-) ).
Ik voelde me wel een echte boerenvrouw zo..... en wij hebben nog steeds dat kippenhok....gaat wel kriebelen.....toch eens informeren of ze voor een jaartje twee kippen willen missen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten