zondag 2 december 2012

De eerste barstjes en rashes (Marja)

De eerste barsten zijn aangekomen in ons verblijf hier.  Letterlijk dan he.... Ik heb in mijn nek en op mijn nek/halsgebied iets wat op eczeem (rash) lijkt. Maar waar komt dat van? Ik heb het al eerder in NZ gehad. Toen dachten we aan een allergische reactie  op een van de bomen. We hadden op een mooie, warme dag gesleept met takken en een dag later had ik uitslag en jeuk. Uiteindelijk heb ik er corticosteroiden opgesmeerd en kalmeerde mijn huid. Iemand zei, dat het misschien hitte uitslag was. De blanke europeanen komen uit een koud klimaat, smeren factor 70+ op hun huid (wat moet hier, anders verbrand je wara je bij staat). Maar de huid kan door de vette zonnebrand zijn warmte niet kwijt en je krijgt uitslag. Oplossing: een andere zonnebrand (maar factor 30, dus erg vaak smeren) op alcohol basis. Vol goede moed smeerde ik me weer in, maar op de eerste de beste warme dag zat ik weer onder, maar nu deden ook mijn onderarmen mee... En ik had al vaker in korte mouwen gerend, dus wat was dit? Een van de oudere kiwi dokters wist het niet, net als zijn collega's (leuk, ik heb altijd al een medisch raadsel willen zijn, maar dan zonder jeuk...). Een van de andere ideeen was, dat door de droge lucht mijn huid uitgedroogd was en daardoor uitslag had ontwikkeld. Hmmm..... dan was die zonnebrand op alcoholbasis misschien toch ook niet zo'n goed idee.... Oplossing nr 2: een pot healthE fatty cream en smeren maar!

Het komt in potten van 500 gr, dus ik kan voorlopig even vooruit!


De lucht is  hier inderdaad wel  erg droog. Ik ben normaal alleen statisch midden in de winter, als het vriest in NL. Maar dat heb ik hier op dit moment ook. De was is hier met een uurtje buitenhangen echt kurkdroog en we hebben al een tijd geen regen gehad.

En nu? Nu ben ik maar begonnen met corticosterioden op mijn armen en die houd ik bedekt met kleding, zodat ik er even geen zonnebrandcreme op hoef te smeren. En aangezien het vandaag 28 graden was, zijn lange mouwen nou niet echt iets waar ik plezier van had vandaag. En ik zit veel  binnen. Mijn nek en hals zijn nog niet echt opgeknapt, maar ik zie het niet zitten om iedere maand een kuurtje corticosterioden op mijn huid te smeren. Dus maar even doorgaan met die fatty cream en hopen dat het minder gaat worden....

Vol verwachting kijk ik naar het weerbericht  in de hoop, een paar dagen regen en lage temperaturen te zien (nooit geweten dat ik daar naar kon uitkijken, maar alles is leuk als het met mate is...). Helaas voor mij: meer zon met meer zon en hier en daar een temperatuur die lager is dan 22 graden.

Zelfs een speurtocht op internet door diverse mensen heeft me geen oplossing gebracht. Dus nu ben ik zelf maar aan het brainstormen hoe ik hier in hemelsnaam de zomer door ga komen. Want ik denk dat ik erg blij ben als ik hele dagen onder water in het zwembad verblijf, maar ik kan nu al allemaal praktische bezwaren bedenken.
Misschien is zo'n burka niet zo'n slecht idee; maar dan wel eentje met een zonnefactor erin, anders heb ik er nog niets aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten