vrijdag 28 december 2012

Groentes (Marja)

We zijn nu zo'n 4 maanden hier en mijn groentetuin begint nu eindelijk zijn groente af te werpen. De kas blijkt een geweldige plek te zijn waat tomatenplanten staan die groter zijn dan ik ben en aan de andere kant overwoekert de komkommer alle andere planten.
Voor iemand die altijd een tuin van beton heeft gehad, is dit best wel gaaf! Zo heb ik geleerd, dat de broccoli op  de verkeerde tijd is geplant, omdat vrijwel zeker de witte vlinder haar eitjes erin gaat leggen en de maden ervoor zorgen, dat die oneetbaar wordt. Tip van de dag was: alle witte vlinders die je ziet fijnmeppen....yeah... dus dan maar geen broccoli.
 De tomaten moet je in de oksels van hun zijtakjes ontdoen, anders is de plant teveel energie kwijt aan de blaadjes ipv de tomaten (check).
De mandarijnboom heeft erg veel voch nodig, ander krijg je kleine, wrange vruchtjes (oooohhh..... dus daarom waren ze niet te eten!)
Als je de komkommer te vroeg eet, is hij heel bitter (zelf ontdekt!).
De wortel ziet er uit als een alien als hij groeit in te vruchtbare grond en er was nog iets met de aardappelen...maar dat ben ik vergeten, want die zijn allemaal doodgegaan en uit de grond gehaald.
Maar de tomaatjes , wortelen, lente uitjes, knoflook en komkommer die wel goed waren, smaakten heerlijk!
En hier in de buurt heb je veel kersenboomgaarden, waar je je eigen kersen kunt plukken. Witte kersen en gewone kersen... heerlijk!
En doordat er nu vruchten aan de bomen komen, weet ik ook, dat we appel- en perenbomen hebben, pruimen, perziken en nog iets.... wie het weet, mag het zeggen! Ik vind het wel super, dat we dit nu allemaal hier hebben. Ik ga in het najaar olijven van de bomen plukken en inmaken; maar ik heb begrepen, dat het een half jaar kan duren voordat ze klaar zijn... en ik vind het al moeilijk om te wachten tot de tomaatjes rijp zijn!!

deze wortelen kwamen zelf al uit de grond gekropen

cherrietomaten

komkommer

paprika


Mango? Nectarine? Avocado? Zeg het maar!

appel

pruim

peer

Nectarine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten