donderdag 6 december 2012

Schoolsysteem (Marja)

Nu het einde van het schooljaar in zicht is, zat ik te wachten op de briefjes voor de 10 minuten gesprekken en de rapporten. Ik wist, dat de kinderen toetsen hadden gemaakt en we waren benieuwd, of ze over zouden gaan gezien hun achterstand in het Engels.

Ik was met een moeder aan het praten en vertelde mijn zorgen. Ze keek mee heel verbaasd aan: natuurlijk ga je mee met je jaargenoten! Je start school op de dag dat je 5 jaar wordt en ieder jaar ga je gewoon met je jaargenoten over. Het systeem wat we in NL hebben, hebben ze hier vroeger ook gehad. Iets met veel toetsen en cijfers en bliven zitten. Maar ze vonden, dat het niet goed is voor de eigenwaarde van een kind als je op basis van je leervermogen achterblijft. De beste ondernemers van de wereld hebben hun school niet afgemaakt, dus cognitieve cijfers zeggen niets over het suces later in je leven. Er wordt getoetst om te zien, op welk niveau kinderen moeten instromen volgend jaar. Omdat ze in verschillende niveaus les krijgen , is dat wel handig. En de overheid wil graag zien, wat een school doet.

Cijfers en tentamens komt pas op de middelbare school. En als je sommig vakken niet goed doet, kun je die ip het jaar erop opnieuw doen, terwijl je gewoon over gaat met je klasgenoten.

Er zijn hier geen scholen voor kinderen, die het moeilijk hebben met leren. De school is een doorsnee van de maatschappij, dus het idee is, dat kinderen nu al zien dat er verschillen zijn en dat iedereen zijn eigen rol vervuld in de maatschappij. De uitdaging voor school is, om te laten zien dat ieder kind een talent heeft en om samen te ontdekken wat dat is. Op school wordt er daarom veel gesport, is er aandacht voor kunst en muziek (je kunt zelfs in de pauze naar een koor ) en worden kindern gestimuleerd om buiten je hokje te denken en risico's te nemen.

Klassen blijven zitten omdat je niet mee kunt komen? Antiek! Hebben ze hier gehad , maar afgeschaft  (zo'n 20 jaar geleden), omdat het niet ten goede komt aan het zelfvertrouwen wat kinderen op deze leeftijd aan het ontdekken zijn. In een busje naar een bijzondere school? Wat vreselijk barbaars! Wat erg voor die kinderen dat al zo duidelijk is, dat je er niet bij hoort en goed bent zoals je bent..

Ehh.... en toen moest ik even nadenken... Want de middelste (8 jr), heeft hier geen aardrijkskunde, geen geschiedenis, geen biologie. Maar met inquiry wordt hun nieuwsgierigheid aangewakkerd en gaan ze zelf op onderzoek uit om te kijken hoe dingen in elkaar zitten, er worden exprerimenten gedaan om dingen te onderzoeken en dat presenteren ze weer aan de klas.

Als wij over 2 jaar terug zouden gaan, zouden mijn kinderen het slecht doen op de NL cito toets. Want ze weten niets van de provincies, de tweede wereld oorlog of bepaalde spellingsregels.
Soms zit ik daar wel over in.

Maar als ik ze dan zie hier op school, terwijl ze het water inspringen tijdens zwemles of een poppenvoorstelling geven of een middag bezig zijn geweest met het maken van een knikkerachtbaan (en tevens hebben onderzocht welke krachten erbij komen kijken), dan denk ik, dat die cito toets niet zo heel belangrijk is.... Ze zijn kind en blij!


Even een kleine aanvulling: pe is gym,  iedere klas heeft een buddy klas waarmee ze samen lezen. Eerst lezen de kleintje voor aan de oudere kindern, daarna lezen de grotere kindern voor aan de kleintjes. Lekker overzichtelijk he!

Een school als deze zou binnen een half jaar gesloten worden in NL door de inspectie. En dat kan ook niet anders denk ik; een NL school bereidt kinderen voor op de NL maatschappij en daar heb je bepaalde bagage voor nodig. Een NZ school bereidt kinderen voor op de NZ maatschappij, met de daarvoor benodigde begage. Maar het is zo leuk om die verschillen eens mee te maken en te zien, dat de mensen ondaks de verschillen in onderwijs verder ongeveer hetzelfde in elkaar zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten