maandag 31 december 2012

Feestdagen (Marja)

De dagen zo rond de kerst zijn anders geregeld dan in NL.  Als er feestdagen in een weekend vallen, schuiven de vrije dagen door naar de week erop. Dus kerst op za en zo? Dan ma en di vrij! Hoewel de winkels dan wel weer meestal open zijn op 26 dec. Maar bij pasen is dat weer niet zo: gewoon zondag en maandag.

De supermarkten zijn 7 dagen per week open , van een uur of 7 tot een uur of 22 hier in Blenheim.
Een aantal restaurantjes hier zijn op zondag gesloten, terwijl wij juist hadden verwacht, dat ze dan weer veel omzet zouden kunnen draaien.

De meeste winkels in het dorp zijn alleen op zaterdag ochtend open, er zijn geen koopavonden waarop je nog even wat laatste inkopen kunt doen.

Goed, vandaag (31 dec) is net als NL een gewone werkdag. Fons heeft ook gewoon dienst vanavond, maar is als het goed is rond een uur of 22 klaar en kan dan naar huis. In Otautau werd er niets aan oud en nieuw gedaan, maar ik weet niet hoe dat hier is. Omdat we nog aan het bijtrekken zijn van ons kampeer avontuur denk ik, dat we gewoon op tijd naar bed gaan vanavond.

Morgen is een feestdag en is Fons vrij; de winkels zijn dicht, op de supermarkten na en misschien de grotere winkels die normaal op zondag open zijn ook wel.
En dan is er 2 januari: the day after new year's. En die is dan ook weer een feestdag. Geen idee of er dan ook winkels open zijn of dat er kantoren open zijn, maar de praktijk is dicht.
En ze hebben er niet eens een aparte naam voor.... Gewoon: the day after.... klinkt als een film, nietwaar?

Ik denk, dat ik volgend jaar wel doorheb wanneer wie en wat er allemaal open zijn. Als ik dan ook nog op het juiste moment weet wat ik waarvandaan moet halen, zit ik helemaal geramd!

Fijne jaarwisseling allemaal en tot volgend jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten