woensdag 19 december 2012

Kerst op kindy (Marja)

Dinsdag was het kerstfeest op kindy. En de kerstman zou komen. Ik heb van te voren de jongste telg maar even verteld wat er zou gaan gebeuren, maar ik had niet de indruk, dat hij het snapte. Waar in NL er nieuwsuitzendigen zijn over Sinterklaas, verhalen, schoolbezoeken, tv-shows en wat meer, is hier maar weinig wat je doet herinneren aan t feit dat Santa komt.  Eigenlijk is het versieren van de etalages het enige. Misschien is er wel wat op de tv, maar onze tv doet het hier niet en we toen hij het nog deed, hadden we maar 3 kanalen. Scheelt wel wat stress kan ik je zeggen.
En dat zei een van de juffen ook: het is al spannend genoeg voor de kleintjes, erger hoeft het niet te worden. Het versieren van de etalages is al heftig genoeg, net als de gedachte aan kerstavond....

En toen kwam Santa. Ik was voorbereid op huilende kinderen, kinderen die niet heen wilden gaan, of die geen kadootje wilden. Maar niets van dat alles. De beste man vertelde wat, de kinderen werden een voor een naar voren geroepen (en gingen daarna weer keurig in stilte hun kadootje uitpakken), bleven stil zitten tot het laatste kadootje was uitgepakt, zongen nog een kerstliedje en gingen verder tot de orde van de dag. Best wel een anticlimax als je een doemscenario voor ogen hebt...

niks liedje zingen, gewoon je kado scoren en weer weg!



De orde van de dag bestond dit keer uit een afternoon tea vanuit kindy zelf (normaal moeten de kids zelf wat meenemen). De kinderen kregen iets lekkers op een bordje (oa marshmellows, fruit, chips en koek), de ouders was gevraagd om de bekende plate mee te nemen. Mijn hemel, iedereen was echt uit zijn dak gegaan! Fruit in chocolade gedipt, slices, muffins, koekjes, vanillesticks, mellowpuffs, merengues, soesjes, en nog veel, veel meer..Veel was er zelf gebakken (zoals een lollycake: een chocoladecake met marshmellows erin....verzin t maar...). En iedereen had zoiets van: ja, maar dit heb je alleen met kerst, dus we nemen het ervan. Dat was ik ergens wel met ze eens, maar dan in de winter, waar het heerlijk is om de volle en vette produkten te eten. Maar in de warmte heb ik meer behoefte aan iets lichters. Gelukkig hadden weinig ouders daar last van en ging vrijwel de gehele tafel leeg. (Iedereen bleef ook in de buurt van de tafel staan, zodat er niet ver gelopen hoefde te worden voor een volgende ronde). Al met al een hele ervaring.

Maar wel eentje , die een stuk ontspannener was dan ik gewend ben. Dus die kan weer van mijn ervaringen-lijstje: check!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten