donderdag 8 augustus 2013

Even luchten (Marja)

Onze keuken heeft een mooi uitzicht op de hoofdweg van Tapanui. Bij de garage is ene tankstation, ernaast zit een winkel/garage waar ze quads verkopen. Dat alles bij elkaar zorgt voor een leuk uitzicht van de heuvel af.

Nu heb ik zeer regelmatieg grote vrachtwagens voorbij zien komen. Een aantal daarvan vervoeren grote boomstammen. Die snap ik; vlak buiten Tapanui is een houtverwerkingsbedrijf en het hout gaat daar heen.
Sommige wagens vervoeren dieren die op weg zijn naar Mataura, waar de freezing works zijn. Dat is de plek waar de dierenhemel begint zeg maar..... heel gezellig om daar langs te rijden kan ik je zeggen; er hangt een "hemelse" sfeer en dat straalt het gebouw ook uit.

Maar dan heb ik ook nog een aantal vrachtwagens heen en weer zien rijden, volgeladen met koeien. En die snapte ik dus niet. Stieren worden hier gehouden voor hun vlees en hun zaad, want van goede stieren en goeie melkkoeien kun je beter nageslacht fokken. Maar waarom zou je in hemelsnaam koeien in wagens stoppen om ze dan rond te rijden? Sperma weegt niet zoveel meestal is de melkstal toch echt wel op loopafstand...

Fons wist het me te vertellen: ze worden uitgelaten! Sommige boeren hebben te weinig land voor hun kudde of het land is nog te nat. Of mensen die net zijn begonnen met het opbouwen van hun veestapel hebben soms nog niet genoeg eigen land om de dieren te kunnen laten grazen. Dan laten ze de dames netjes in een mooie, grote wagen plaatsnemen en worden ze naar de buren gebracht, waar het gras letterlijk groener is ( doet het ook altijd goed voor het groepsgevoel, zo'n teambuildings uitje). En na een bepaalde tijd mogen ze dan gwoon weer terug. Er is dus ook een markt voor, om dat land aan te bieden. Een " all you can eat" voor koeien zeg maar. Briljant he!

Er gaat hier weer een hele nieuwe wereld voor me open. Een deel daarvan was weggezakte kennis uit ons vorige verblijf hier, maar een groter deel is helemaal nieuw. Nog even en ik kan hier tijdens de koffiegroepen (later meer hierover) volledig meepraten over de juiste spenen, afkalvermethodes en het " tailen" van de jonge schapen...... het wordt nog wat met me!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten