dinsdag 6 augustus 2013

Oefenen voor het geval dat... (Marja)

Op school zijn er regelmatig oefeningen, net als in NL. Wat moet iedereen doen als er brand uitbreekt? Waar ontmoet je elkaar? Alles wordt duidelijk uitgelegd en een paar keer per term geoefend. Net alshet scenario aardbeving. Drop, cover and hold.  Allemaal heel nuttig, want je weet het maar nooit. Je oefent ten slotte voor het geval dat, ook al is die kans nog zo klein.

Maar deze week hebben de kinderen een oefening gedaan waarvan ik toch even achter mijn oren moest krabben. Onderwerp? Wat te doen als er een malloot de school binnenkomt en kwade plannen heeft.

Kijk, en dat oefenen ze in NL dus niet he! Maar ik ben de beroerdste niet, dus ik zal mijn kennis met jullie delen. Eerst gaat dus het alarm af en dan weet je, dat er stront aan de knikker is. Dan trekt de juf dus meteen alle gordijnenin het lokaal dicht, doet de deur van het lokaal op slot en dan..... moeten alle leerlingen in een hoekje gaan zitten, die niet zichtbaar is vanuit de gang. En dan moeten ze muisjesstil zijn.  De malloot met kwade plannen  denkt dan: he, de school is zeker uit, want ik zie geen kindjes en gaat dan weer weg. Iedereen is weer blij en kan weer naar de wc om te plassen, de gordijnen gaan weer open en er mogen weer leuke liedjes gezongen worden.
Wa-ter-dicht plan zeg ik je. Ik snap niet, dat ze dit niet in Blenheim hadden of in Nederland.

Ikzelf had ergens toch wel een paar kleine kanttekeningen. Puntjes die voor verbetering in aanmerking komen zeg maar. Niet dat ik me wil voordoen als iemand die alles beter weet dan de mensen die er ongetwijfeld voor hebben geleerd, maar gewoon, wat simpele huisvrouw/moedervragen.
 Zo vraag ik me  bijvoorbeeld af hoe je een malloot herkent die daardwerkelijk gevaarlijk genoeg is om je ervoor te verstoppen. Hebben die hier in plaats van een jachtgeweer (want jachtgebied) of camouflagekleding (want jachtgebied) witte kleren aan met de mouwen op de rug gegespt?  En wanneer wie besluit, om dan het alarm af te laten gaan? En wat je moet doen, als die malloot met kwade bedoelingen  een brandende fakkel bij zich heeft? Want bij brand moet je dan weer naar buiten.....
 Of, nog erger, een clown ( is naar mijn idee een perfecte definitie van malloot) die wil gaan jongleren met brandende fakkels en er dan per ongeluk eentje laat vallen. Ik bedoel, die kans is denk ik groter dan het binnenlopen van zo'n andere malloot ( je weet wel, met kwade bedoelingen)  waarvoor je je in een donker hoekje moet verstoppen.

Maar  misschien schat ik de situatie wel verkeerd in en is Tapanui echt the place to be als het om aanslagen gaat, maar weten wij  als newbees dat gewoon niet! Wie weet zeg, worden er met regelmaat op deze manier drama's voorkomen! Dan zijn we hier dus echt gewoonweg geweldig bezig!

1 opmerking:

  1. En jullie maar afvragen waarom die vorige dokter is weggegaan in tapanui...

    BeantwoordenVerwijderen