zondag 4 augustus 2013

(t)huis (Marja)

We beginnen een beetje thuis te raken hier. De meeste dingen die we niet dagelijks nodig hebben kunnen we nu vrij vlot vinden.
We hebben de electricien al een paar keer over de vloer gehad, omdat er een paar stoppen door waren gegaan. En hier zaten nog oude stoppen in de stoppenkast. Dat is een stukje metaal met een metaaldraadje er omheengewikkeld en dat weer in de stoppenkast. En waarschijnlijk leg ik het helemaal verkeerd uit, maar ik heb nu eenmaal meer verstand van vruchtwater en snotneuzen..... In ieder geval is het vrij lastig om dan te zien, welke stop er door is. Daarom heeft de electricien ( een zogeheten sparky) er nieuwe stoppen in gedaan met een schakelaartje, net als in NL.

En er hoeft geen kastje omheen, dit is veel makkelijker! Nu moeten we nog uitvinden, welke stop waar voor is....



 We wonen in een redelijk oud huis. En vroeger waren er niet zoveel apparaten die stroom nodig hadden. Zo hebben we in de woonkamer twee stopcontacten, in de slaapkamers eentje, in de keuken wel drie, in de laundry twee (maar eentje is er later aangebracht, dus die telt niet). Dat houdtbijvoorbeeld  in, dat wij de droger, magnetron, vriezer en oplader voor spullen op een stopcontact hebben. En dat gaat goed. Net als de tv, harddisk recorder, stereotoren, playstation en meer gewoon samenkomen in een verdeelstekker. Geen probleem. Ik zat in het begin een beetje met samengeknepen billen (in een houten huis......), maar toen realiseerde ik me, dat ik dit eerder heb meegemaakt. Op de Weenixhof hadden we volgens mij twee stoppen voor het hele huis; eentje voor het linker deel, eentje voor het andere deel. En dat heeft eigenlijk nooit tot problemen geleid.

Het is alleen wel een gedoe om alle verlengsnoeren, verdeelstekkers  en andere electra door de slaapkamers te leggen, zodat het niemand in de weg ligt en dat iedereen bijvoorbeeld een nachtlampje zou kunnen hebben. Dat lukte niet, daarom zijn we gegaan voor het zogeheten zaklamp-in-bed-concept. En die laden we gewoon weer op bij een verdeelstekker, waar stekkers van meerdere apparaten gezellig samenkomen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten