zondag 27 januari 2013

Beessies (Marja)

De laatste dagen horen we overdag veel krekels tsjirpen. Althans, ik met mijn stadse verstand ging er tot nu toe van uit, dat het krekels zijn. Vandaag zagen we er eentje op een boom (groot!) en nadat Fons hem heeft gevangen, konden we op internet opzoeken wat er nu precies bij ons op tafel stond (veilig onder een glas).
 En wat blijkt? Het is een cicada. Maakt veel herrie overdag in de zomer er ziet er zo uit:

Juist ja... kan 40 mm lang worden
Maar op deze site (ook wel leuk om eens te kijken: new zealand bugs ) kwamen we meerdere diertjes tegen. Ik dacht altijd, dat de enige spin waar we bang voor moesten zijn de white tail spider was, maar er zijn meerdere van die leuke diertjes. Bij een van de andere spinnen stond: giftig. Antigif ligt in het ziekenhuis..... handig om te weten. Ergens is het wel logisch: waar veel vogels leven, zal er ook veel voer zijn voor die diertjes. Fruit wisten we al, insecten klinkt ook logisch, maar niet over nagedacht.
Dit exemplaar leeft hier ook, ooit van gehoord?

Giant weta heet ie....
Ik kan nou niet bepaald zeggen , dat ik hier warm van wordt. Hij schijnt alleen op kleine eilandjes bij de kust voor te komen en ongevaarlijk te zijn.... Toch weet ik niet wat ik zou doen als er zo'n beest ineens op mijn schouder zou gaan zitten, of nog erger, op mijn hoofd.... Ik heb een foto gezien, waarop ze hem wortel voeren. Wortel!! Alsof je je konijn eten geeft! En dan heb ik het niet over jonge peentjes....Ondanks de voordelen van niet verharen enzo, denk ik niet, dat dit ooit een huisdier gaat worden.

sandfly   
Dit diertje vinden we het meest vervelend hier: de sand fly. Zoemt niet , dus de nachten zijn heerlijk, maar de beten geven je echt een week of wat jeukplezier. En hij is klein: ietsje groter dan een fruitvliegje! Dit is een foto van een pink met een sand fly erop...
 Maar goed, je went eraan denk ik....toch maar eens een extra grote en kleine mepper aanschaffen voor het geval dat...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten