vrijdag 11 januari 2013

Gezelligheid (Marja)

Een goed Engels woord voor gezellig is er niet echt volgens mij. Cosi (knus) komt er echter dicht bij in de buurt. Gisteren hadden we zomaar ineens zo'n dag.
De ochtend begon zoals de afgelopen dagen wel meer het geval was geweest: aankleden, ontbijten , tanden poetsen, zonnebrand op. We gingen eerst naar het luchtvaartmuseum en zijn daarna naarde Honey Company geweest, wat hier achter in de heuvels ligt. Wat een waanzinnig mooie omgeving zeg! Ik had wel foto's willen maken, ware het niet, dat er wederom een straffe wind stond en ik al moeite had om mijn eigen spullen bij mij te houden ( oh, ja, en iets met ook de kinderen en zo...).
We hebben in het piepkleine winkeltje allemaal soorten honing geproefd. Maar daarover  later meer.
En toen we thuis zaten aan de thee, overviel het gevoel ons gewoon ineens.
Gezelligheid! Knusheid! Dat gevoel wat je inde winter hebt, met de kaarsjes aan enzo.... ineens was het helemaal in NZ!
Maar wat had er nu voor gezorgd, dat wij met dit gelukzaligmakende gevoel aan tafel zaten?
En na even nadenken wisten we het: de regen.
Na weken van droogte, wind, meer zon, stormen en hete fohnwinden, was en nu een windstilte met regen...


Omdat hier de daken allemaal over de huizen heen hangen, blijven de ramen lang schoon en vaak droog als het regent en niet te veel wind staat ( hier de stem van een gelukkige huisvrouw: het scheelt ECHT in ramen lappen!).
Nu was het nog warm, dus de ramen stonden open. Er stond geen wind. Door de manier van bouwen (lees: alles begane grond en weinig isolatie) hoorden we de regen gezellig op het (golfplaten)dak kletteren.
Het was zo'n regen die bij het vakantiegevoel hoort. Maar dan de vakantie die je als kind beleefd, niet als je zelf kinderen hebt die dan dus de tent niet uitgaan of de tent helemaal vies maken...
Zo'n vakantiegevoel, dat de weken vrij eindeloos duren en je alles kunt doen wat je wilt en dan NOG heb je weken vrij.....
Dat gevoel had ik, maar dna in een mooi huis met alle gemakken.
Geluk.... dat is denk ik een nog beter woord dan gezellig, denk ik. Puur geluk, en ik had het net uitgepakt!
Maar ik besef me wel, dat dit alleen kon, omdat we al een tijdje op de regen zaten te wachten. Want als ik voor de zoveelste keer doorweekt thuiskwam van school en mijn kleren nog niet eens goed droog waren  als ik ze weer moest halen, was dat "geluk" heel snel vervangen door een woord waar ook een "u" in zit... zo zie je maar, het zijn de kleine dingen die het doen in het leven!
was het maar zo makkelijk!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten