vrijdag 25 januari 2013

Raft Race (Marja)

Ik luister regelmatig naar de radio. OMdat die mensen hier erg snel praten en ik met mijn vertaling altijd wat achter loop, mis ik soms stukjes van het nieuws. Dan bedenk ik me wat er gezegd zal zijn, waardoor ik soms met nieuws rondloop wat niet helemaal hetzelfde is als wat er verteld is.

Zo reed ik van de week terug van het hardlopen in de heuvels en begreep, dat er een raftrace gehouden werd langs de rivier, maar dat mensen iets moesten meenemen wat op een raft leek, omdat er op de banks geracet zou worden . Huh? De banks zijn de oevers, maar was het dan wel een raftrace? Of had raft nog een betekenis waar ik niets van af wist?

Ik deed het nieuwtje al af als iets, wat in mijn hoofd keurig tot een niet-kloppend verhaal was gemaakt, toen ik een berichtje in de krant las. De kop luidde: Raft race run aground.
Dus toch...
En wat bleek: voor het eerst in de geschiedenis is het peil van de rivier te laag om er de jaarlijkse raft race in te houden. Nu kun je de race afzeggen, maar omdat de organisatoren geinspireerd waren door een "dry boat race" die  in Alice Spings , Australie gehouden was, besloten ze dat hier dan ook maar te doen.

Dus alle deelnemers nemen hun raft mee en gaan er mee rennen over de oevers van de rivier. Hij wordt aanstaande zondag om 14.00 gehouden. Als we er zijn , maken we foto's (tenzij het toestel weer veilig opgeborgen ergens anders ligt) en die laten we jullie zien! De mensen hier zien er in ieder geval de humor wel van in.

Ik weet nog, dat in NL er ouders echt compleet van de kook waren (en dan zeg ik het echt heel netjes), omdat er op het laatste moment werd besloten om een sportdag niet door te laten gaan vanwege het slechte weer. Ik denk, dat als de gymleraal had voorgesteld om er een modderdagje van te maken, het echt niet in goede aarde was gevallen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten