donderdag 6 september 2012

Even uitpuffen van school ( Fons )

We hebben nu vier dagen school achter de rug. Mar en ik zijn maandag samen begonnen, dinsdag is zij alleen met de kinderen gegaan en ik woensdag en donderdag. Je had me gisterenavond moeten zien, compleet uitgeteld op de bank, ik kon geen woord meer uitbrengen. Het is eerlijk waar te gaaf om mee te maken, wat is het systeem hier anders. Er is al over geblogd, maar wat mij vooral opvalt is de filosofie waarmee ze kinderen hier grootbrengen. Geen constante toetsmomenten, regels en urencriteria van de inspectie, maar kinderen positief stimuleren om risico's te nemen door te proberen en als het misgaat... Dan heb je het goed gedaan.

Er worden constant experimenten gedaan in en buiten de klas om zo de stof onder de knie te krijgen maar vooral de kinderen te motiveren. En spelenderwijs doen ze het voor die vier dagen briljant.

Vandaag voelde ik me beter, mijn eigen emotionele achtbaan een beetje doorstaan en die van de kinderen erbij... De oudste heeft al hardop in het engels voorgelezen, de anderen drukken zich al wat in het engels uit en beter nog, 's ochtends rennen ze het schoolplein op! En wat voor schoolplein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten