zondag 2 september 2012

Lentevingers (Marja)

Nu we een tuin hebben met een mooie kas en een moestuin, vond ik toch wel, dat ik er iets mee moest doen. Lente in aantocht, dus we konden meteen aan de slag! Bovendien zijn op dit moment de groentes die wij eten erg duur, omdat ze niet in t seizoen zijn (denk dan aan 3 euro voor een komkommer en 6 euro voor een doosje cherrietomaatjes.... truffels en kaviaar zijn goedkoper!)
De kas was al een tijd niet gebruikt, de deur kon niet dicht en de moestuin stond vol bloemen/onkruid.
De afgelopen dagen zijn schoonmam en -pap bezig geweest met het opruimen van de kas. Daar moeten we beginnen. De zaden zijn gekocht, de potjes en aarde ook, dus volgende week gaan we serieus tuiniertje spelen.

En als het goed gaat, laat ik jullie natuurlijk de foto's zien! Nu hebben we ook een compostbak in de tuin staan.....geen idee hoe dat werkt. Gelukkig was er in het tuincentrum een lieve mevrouw die mee even op weg hielp. Ik heb weer wat geleerd! Je moet in laagjes werken...En meer dan een compostbak is handiger, of een tumbler. En omdat er hier genoeg mensen zijn die ene eigen moestuin hebben, is er ook genoeg om er voor te kopen: diverse soorten potgrond voor aardbeien, zaadjes,  kleine plantjes en grote-mensen-planten. Harken, biobakken, zaadjes, plantjes, bakjes, noem het maar op! En ook spray. Want daar doen ze hier niet moeilijk over. Spraying season is begonnen: sprayen om het onkruid te verdelgen, sprayen om de straten onkruidvrij te maken, sprayen tegen luizen, een automatische anti-insekten spray voor in huis (denk aan zo'n brise ding, maar dan zonder het luchtje) en zo meer:  de karwei hier ziet er heel anders uit!
Maar goed, we zijn beginners en moeten nog veel leren. Bijvoorbeeld wat we moeten doen met een hockeyveld aan afgemaaid gras wat in de grasmaai auto zat. Voor het gemak maar even in een hoekje van de tuin gestort. Vandaag kwamen we er achter, dat we onbewust mee hadden gedaan met een experimen: hoe groot moet je grashoop zijn om het te laten broeien.... Het rookte al wel, maar er was nog geen vuur.
Wij zijn stadsmensen op het platteland: klinkt als een idee voor een film, een romantische komedie of een slapstick, want zoiets gaan we denk ik nog wel meer krijgen (want ik weet wel hoe een grote tomatenplant eruit ziet, maar een kleintje kan ik waarschijnlijk niet onderscheiden van al dat nieuwe onkruid hier).
Ik moet denk ik snel een paar van die hippe regenlaarsen hebben, dan heb ik ieder geval de looks nog.
Vandaar de titel lentevingers, ze zijn nog lang niet groen of iets wat er op lijkt..
Toch maar even rondbellen en vragen wat we nu met dat gras moeten doen; de compostbak is vol, het vuil wordt hier niet opgehaald en het gras moet wel straks twee keer per week gemaaid worden. Tips zijn welkom!

1 opmerking:

  1. Wat onwijs leuk om jullie avonturen zo te volgen en wat schrijf jij leuk Marja!
    Jij kent me niet, ik ben Esther, ambulanceverpleegkundige in Den Helder en zo ken ik Fons. Want tsja, als hij 's nachts niet gestoord wilde worden, moesten wij komen ;-)
    Heel veel geluk en suc6 enne, sorry, van mij geen tips want ik heb absoluut geen groene vingers, ik ben al blij dat ik eindelijk 1 orchidee in leven kan houden haha.

    BeantwoordenVerwijderen