maandag 24 september 2012

Kleine wasjes... (Marja)

Er zijn een aantal dingen die er aan komen in de container , die ik nu toch wel al erg  mis. Ons bed bijvoorbeeld. We slapen nu op twee losse matrassen op de grond en iedere ochtend komen we weer een beetje moeizamer ons bed uit door de stijvigheid... En speelgoed voor de kinderen...
Wat ik ook mis, is mijn eigen wasmachine. Ze hebben hier een ander systeem van wassen. Ik ben gewend aan verschillende wasmiddelen, verschillende programma's (katoen, synthetisch, spijkerbroeken, korte was, delicaat, van 30-90 graden, kerukvrij, voorzichtig centrifugeren, je kent het wel). Ik ben een trouwe waslabelvolger, dus mijn machine kan alles aan, wat er ook staat geschreven in de labels. In NZ hangt het wasmiddel vooral af van het soort machine: een toploader of een frontloader.
En hier..... tja, dat was ik even vergeten..... Ze hebben hier veel toploaders. De was gaat er van boven in in plaast van aan de voorkant. Kan ik mee leven. Schijnt veel water te besparen. Drogers doen ze hier niet aan: de zon schijnt en dan hang je het buiten aan de droogmolen of het regent en dan hang je het aan het rek binnen. Klinkt ook oke.




Maar dan de machine zelf: er is gewoon geen keus om aan mijn labels te voldoen! De machine kent drie temperaturen: koud, warm en heet. Centrifugeren gebeurt niet, langzaam, gewoon of snel.
En zit ik he.... want hoe warm is warm en hoe koud is koud? Want kan ik mijn shirtjes die op 30 graden gewassen moeten worden nu wel of niet op warm?
Ik heb tot nu toe alles op een standje gewassen en op een t-shirt van Fons na, kwam het er redelijk ongeschonden uit (een van de kinderen gebruikt nu zijn shirt als pyama).
De andere kant is, dat de wasvoorschriften hier ook niet zo moeilijk zijn: warm wassen, do not tumble dry (dat is in de droger).
Dus als ik hier kleren ga kopen, zit ik weer met een omgekeerd probleem.... want warm wassen, is dat nou op 30 of 40 graden?
Maar goed, het pas wel bij het thema: simplify your life..... check!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten