vrijdag 28 september 2012

Weersweetjes (Marja)

Er zijn nog een paar dingen die misschien wel leuk zijn om te weten.... zo zijn we er recentelijk achter gekomen, dat de vele, vele druivenranken niet tegen de nachtvorst kunnen als ze net beginnen te groeien in de lente. Een maniet om ervoor te zorgen dat de knoppen geen nachtschade oplopen, is om grote ventilatoren aan te zetten die de lucht laat circuleren. En omdat dat 's nachts gebeurd, hoor je dat in je bed. De echte wijnboeren met geld huren gewoon helicopters in, die boven de wijngaarden vliegen om zo de lucht te laten circuleren. Als het maar een uurtje kritiek is, vliegen ze maar een uurtje. Maar als het de hele nacht vriest, laten ze de helicopters de hele nacht  vliegen (nu snap ik waarom de wijn zo duur is). Ze hebben vorig jaar ook wel piloten van het noorder eiland laten komen, omdat er zoveel nodig waren!


Een ander ding is, dat wij zijn ingewijd in "Blenheim's/Marlborough's best kept secret".
Dat zijn de winden. Zoals NL in de herfst de herfststormen heeft (doet mij denken aan totaal verwaaide lampions en van je fiets geblazen worden), heeft Blenheim ze in het voorjaar. Ieder jaar gaan er wel een paar huizen aan, dus dit is best wel een serieuze wind....Deze westerlies duren een paar weken, daarna is het over. Maar omdat iedereen er prat op ingaat, dat Blenheim de meeste zonuren van NZ heeft en het klimaat zo heerlijk is, houdt iedereen een beetje zijn mond hierover... En ONS hebben ze in ieder geval niets verteld.
Ook niet, over het feit, dat je zomers hier niet naar de kapper hoeft. De zon is hier zo fel, dat alle kinderen van okt tot maart verplicht een zonnehoed moeten dragen naar school en ingesmeerd moeten worden (factor 50 of hoger het liefst) voordat ze de deur uitgaan. En omdat ook alle volwassenen  hoedjes dragen om de hoofdhuid/ gezicht te beschermen, doe je niets met je haar: het zier er toch niet uit...En dan heb ik het niet over leuke petjes of zonnehoeden met gaatjes, maar van die vreselijke grote hoeden met een brede rand, zodat ook de nek en oren beschermd zijn. En de nek en oren moetenook heel goed ingesmeerd worden met zonnebrandcreme.



Ik heb hier inderdaad factor 70 gezien, factor 85 en factor 100. En dus nodig ook! Want ik heb verhalen gehoord van mensen die echt na 5 minuten al enorm verbrand waren. OMdat de zon zo fel is, is een goede zonnebril een must om je ogen te beschermen.
In de winter gaat het wel, maar vanaf oktober is de zon je vijand en moet je er rekening mee houden.
Er wordt hier zwemkleding verkocht waar een factor inzit, zodat je ook tijdens het zwemmen beschermd bent. Niet alle kleren beschermen even goed (Nooit bij stilgestaan in NL), dus daar gaan we op letten de komende tijd.
Voorlopig maar even geen foto's van mezelf maken denk ik...... eerst een hoed scoren!
Maar verder is het wel leuk hier hoor..... er zijn hier geen gevaarlijke, dodelijke dieren (op de white tail spider na, maar die is niet dodelijk voor gezonde mensen) zoals in Australie.
En als ik over een paar weken in mijn zwembad duik , zorg ik ervoor, dat ik dat doe als ik ingesmeerd ben.....ik heb nu al zin in de nieuwjaarsduik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten