dinsdag 21 mei 2013

Column voor de maand mei (Marja)


Avonturieren
Als je een verre reis boekt, dan ben je in gedachten natuurlijk je reis al aan het uitstippelen. Je wil alle highlights zien van dat land. Zo hoort de eiffeltoren bij Parijs, de Big Ben bij Londen en de wallen bij Amsterdam. En als je dan terugkomt, heb je precies dezelfde foto’s als in de reisgids staan en als iedereen die naar Parijs, Londen en Amsterdam is geweest.
Met Nieuw-Zeeland is dat niet anders denk ik. Mensen plannen een route, af te leggen  met een camper of auto.  En dat is ook goed, anders weet je helemaal niet waar je aan toe bent. Maar stel nou he, dat je dat zou kunnen loslaten en echt een avontuurlijke vakantie zou beleven in Nieuw-Zeeland. Dan zou je globaal een  paar steden kunnen aandoen en dan daar bij de plaatselijke VVV wat informatie kunnen vragen. Of je zou het aan de  Nederlandse mensen kunnen vragen die hier  al wonen. Die kennen stukjes, waar alleen de locals komen. Die kennen leuke alternatieven voor de toeristische plekjes, net zo mooi of zelfs nog mooier.
Ik zou mensen dan adviseren, om in de Bay of Islands  of Kaikoura niet te gaan zwemmen met de dolfijnen, omdat de zee behoorlijk omstuimig kan zijn. Ik heb eerlijk gezegd toch liever, dat mijn lunch  gewoon zijn weg vervolgd in mijn lijf in plaats van het te delen met alle dieren in de oceaan ( laten we zeggen, dat ik uit eigen ervaring spreek…). In plaats daarvan  zou je kunnen zwemmen in de Marlborough Sounds, een stuk rustiger dan open zee en waanzinnig mooi, zo in de fjorden daar! Je hoort de Bell Birds zingen, je ziet zeehonden en pinguins. En met de lunch nog in je maag kun je daarna nog nagenieten op een terrasje in Picton!


En in plaats van die mooie wandelroutes bij Te Anau, die je al lang van te voren moet boeken, zou  je dan bijvoorbeeld  ook de Queen Charlotte Track voor een deel kunnen wandelen. Tot Lochmara Lodge dan . Daar laat je je bagage afleveren en als je daar dan aankomt laat je je  verwennen door een massage (nadat je gebt gekanood in de oceaan), een bad met uitzicht op zee en ‘s avonds in een  hangmat naar de sterren kijken, terwijl je de krekels om je heen hoort.



Ik zou je aanraden, om eens te gaan eten op een van de wijngaarden rond Blenheim  (Rock Ferry is mijn absolute top). Dan kun je  genieten van heerlijk eten (met bijpassende wijn natuurlijk ), terwijl de fantail vogels om je heen vliegen en je uitzicht hebt over de wijngaarden.

Ik  zou je willen aanraden, om de weg van Blenheim naar Nelson te rijden en dan te gaan kijken bij Pelorus Bridge. Een waanzinnig mooie camping waar je heerlijk aan de rivier kunt zitten en stenen erin kunt gooien (serieus, blijft leuk!).


Ik zou je willen vertellen, dat  er bij Dunedin een heel leuk maritiem museum is waar je ook met je handen in een tank mag om vissen aan te raken. En dat je daar een vis kunt horen knorren.
En ik zou je dan vertellen, dat een mooi alternatief voor Milford sound, een overnight cruise in Doubtful Sound zou kunnen zijn.
Er is alleen een groot nadeel aan deze manier van ontdekken en reizen. Je zult  foto’s hebben die niemand anders heeft, je zult ervaringen hebben die weinig andere Nieuw-Zeeland gangers hebben ervaren. En je zult je foto’s niet kunnen vergelijken met de mooie foto’s in de reis gids.
Toch kun je denk ik dan wel zeggen, dat je Nieuw-Zeeland echt op een unieke wijze hebt ervaren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten