dinsdag 14 mei 2013

Luchtjes (Marja)

Onze buren hebben een allesbrander in hun huis. Vrijwel alle huizen in NZ hebben op dit moment een vorm van openhaard/allesbrander/palletbrander in huis. Dat is vaak de hoofdverwarming van het huis.
De wind waait vaak vanuit dezelfde kant, net als in NL (al ben ik er nog niet uit vanaf welke windrichting dat is...). En het gevolg is, dat de rook van de schoorsteen (die erg laag is..) vaak onze tuin inwaait. De eerste keren was dat overdag, zodat ik toch maar mijn was binnen haalde. Een rooksmaak aan mijn eten is soms nog wel lekker, maar aan mijn fris gewassen beddegoed heb ik liever een licht bloemenluchtje hangen!

Soms hebben  de buren iets in de openhaard gegooid, wat zorgt voor een zwarte rook. En omdat we niet geisoleerd wonen, kunnen we in ons huis ook meegenieten met hun experimenten. De eerste keren zijn we het hele huis doorgelopen 's avonds, op zoek naar de oorzaak van die vreselijke brandlucht ( wonen in een houten huis zorgt er toch wel voor dat ik iets panischer ben over vuur enzo... geen kaarsen hier !)


Van de week liep ik naar buiten, toen ik een duidelijke zeeplucht rook. Een stuk beter dan die rooklucht, maar toch erg aanwezig. Na een paar dagen ben ik maar eens op zoek gegaan naar de bron van die lucht (vreselijk nieuwsgierig, ik weet het..)... zouden ze ineens een zeepfabriek hebben hiernaast als nieuwe hobby? Maar wat een sterke geur dan toch!

En wat bleek.... die zeeplucht kwam niet van zeep, maar van het echte spul; er stond in de tuin een mooie boom te bloeien met hele lekkere zeepbloemetjes.....

Toen viel langzaam het kwartje.....

Oh ja.....zeep wordt vaak gegeurd met "natuurlijke bloemengeuren". Ik voelde me wel een enorme stadse hoor. En ik weet nu  nog steeds niet, wat voor boom het is!

Wel weet ik inmiddels, hoe madarijnbloesems ruiken (net als in de zeep) en de citrusvrucht is ook niet onbekend voor me. Ik kom er wel, het duurt gewoon even!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten