donderdag 30 mei 2013

Bus (Marja)

Door Blenheim rijdt een bus. We hebben twee routes: een noordelijke lus en een zuidelijke lus. De bus rijdt maar een paar keer per dag. Volwassenen betalen $2 , schoolkinderen $1 en onder de 5 jaar is het gratis. Nu leek het Fons en mij wel een leuk idee, om eens een keertje een rondje door Blenheim te rijden. Het gaat toch in een lusje. Met een half uurtje klaar, dus leuk om te doen.
Nu is het hier als buitenlander een uitdaging om een bushalte te vinen, als je niet weet, waar je zoeken moet. Want ik was al driftig op zoek naar een hokje, of een diensttijden bordje aan een lantaarnpaal.  Maar dat is er natuurlijk helemaal niet, want dat zou de lol van het zoeken van een halte door vreemdelingen helemaal wegnemen!
Gelukkig ging de jongste met kindy met de bus weg en mocht ik mee. Zo kwam ik erachter, dat de bordjes op een andere plaats hangen dan ik gewend ben.
Kijk zelf maar:
Eerlijk zeggen: zou jij deze kant opkijken als je op zoek bent naar een bushalte?

Dat is aan de andere kant van de stoep (waar ik dus regelmatig overheen loop) op een hoogte waar ik niet kijk. En er hangt niks geen bordje met wanneer de bus langskomt. Volgens mij, is dit een geheim van van moeder op dochter wordt doorgegeven.  Of je komt erachter als je dus mee gaat met kindy, zoals ik (hoewel internet ook de nodige kennis met zich meedraagt).

En wat mij een leuk ritje van een half uur leek, werd een heel andere ervaring. De bus heeft inderdaad een noorderlijke en zuidelijke lus, maar die doet hij in een keer achter elkaar. En hij is in dat uur (want dat is dus twee keer een half uur) wel drie keer langs de fontein in het centrum gereden, twee keer langs de bieb en  drie keer langs het convention center. En ik had niets ingenomen tegen reisziekte, iets waar ik een beetje spijt van kreeg. De buschauffeur  had namelijk doorgekregen, dat de kinderen "wooooow" zeiden als de bus een scherpe bocht nam. En dat vond hij erg leuk om te horen denk ik, want hij heeft de kinderen bij vrijwel elke bocht dat kunnen laten zeggen. Goed, ik had vlak ervoor heerlijk geluncht met Fons in een restaurantje, dat zal ook niet echt geholpen hebben (en dat glas rode wijn ook niet vrees ik...). Omdat de buslijn gesponsord wordt  door de plaatselijke Praxis, stopt de bus daar letterlijk voor de deur ( over het parkeerterrein heen, tussen alle auto's door...wooooow keer tien...).

Bij het ziekenhuis was helemaal geen halte zichtbaar, maar kennelijk is het voor iedereen duidelijk, dat de bus voor je stopt als je bij de derde boom van de hoek  wacht. En je hoeft niet eens je hand op te houden!
Maar goed, weer een ervaring rijker geworden deze dag!

Helder he, die busroute!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten