maandag 19 november 2012

Kerst in de zomer.... (Marja)

Omdat Sinterklaas helaas niet naar NZ komt om zijn verjaardag te vieren (met de daarbij behorende kadootjes), hebben we de kinderen verteld, dat wij dit jaar wel wat voor ze kopen. Hier komt de kerstman op kerstavond om alle kadootjes onder de boom te leggen, maar in sommige families kopen ze kado's voor elkaar en geeft de kerstman een kado op kerstavond. Of hij vult de kerstsokken die bij de deur hangen (tjsa, en toen waren wij het spoor bijster, dus wij kopen dit jaar wel en dan gaan we nog eens even met de kerstman om tafel over wat nou eigenlijk de bedoeling is...).
lekker warm aangekleed; je zal het maar koud krijgen!

De winkels hangen al vol met kerstversiering. Je weet wel: bomen met sneeuw, lichtjes erin, de kerstman met de elfje in een lekker dik winterpak.

Maar omdat de zomer er nu echt wel aan begint te komen, klopt dat qua gevoel helemaal niet! Doordat het zomertijd is, wordt het pas laat donker. Dus de lichtjes zie je niet echt. En een kerstman in een winterpak in de sneeuw, terwijl je zelf bij 25 graden in je shirtje een ijsje zit te eten....ik kan je zeggen, dat voelt echt wel een beetje surrealistisch!

Dit is meer hoe het zou moeten zijn denk ik...


De mensen hier vinden het ook raar, en die weten niet beter! Maar waarschijnlijk omdat alle Amerikaanse films over een witte kerst gaan, hebben ze dat voor het gemak maar gekopieerd.
Toch hebben ze wel een eigen kiwi-input.  Zo  zijn er wel andere dingen te krijgen voor in de boom: de kerstman in zwembroek, mooie hoge hakken open schoentjes. Niks kerst engeltjes. Ik heb ook nog geen kerststalletjes gezien trouwens, ik zal eens opletten. Het is vooral de kerstman wat de klok slaat.

En wanneer gaan wij een kerstboom opzetten? Normaal gesproken doen we het het weekend na 5 dec, maar hier zijn ze er al eerder mee. De kinderen vinden het ook een gek idee  en het leeft dan ook helemaal niet bij ze. Bovendien hebben ze over 4 weken zomervakantie en dan hoort er helemaal geen kerst te zijn!

En dan de kerstkaarten... die schrref ik altijd bij een kop hete chocolademelk met pepernoten (restjes opmaken). Nu wordt het denk ik een roseetje of toch eigenwijs met hete chocolademelk. 's Avonds is het er koud genoeg voor, dus in huis ook.
En als ik dan de gordijnen dicht doe en een cd-tje aanzet met kerstmuziek, denk ik, dat het met dat zogenoemde kerstgevoel wel gaat lukken... Proost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten