donderdag 22 november 2012

Pool Master (Marja)

Ik had me er eerlijk gezegd een iets romantischer beeld  van voorgesteld: zo'n eigen zwembad. Ik zal jullie niet vervelen met mijn kleine fantasie, maar het heeft iets te doen met een mooie man, mooi weer, Amerikaanse tv-series of films en ligbedden langs het zwembad .

De werkelijkheid is anders. Een van de collgea's van Fons zei al tegen ons: er zijn twee dingen die je nooit moet willen hebben bij je huis: een tennisbaan en een zwembad (ze hadden thuis een tennisbaan, dus hij wist ergens wel waar het over ging).

Ik had al uitleg gekregen over het grote  filter, de automatische stofzuiger en het schoonmaken van de twee losse filters. Chloortabletten erin en klaar dacht ik.
De aanslag van de algen borstel je "even" los met een bezem (ik heb dus iedere twee weken spierpijn in armen en billen door die rare beweging die je maakt... dit heb ik ze series en films nog zien doen...)
Wel werd me aangeraden, om even bij Hendersons langs te gaan. Daar wordt het water gratis getest en kunnen ze zeggen welke chemicalien er nodig zijn voor een goede balans.

Opgetogen ben ik naar de winkel gegaan (waar ze ook mega veel visspullen hebben, en dan heb ik het niet over zo'n werphengeltje waarmee je in NL in de sloot kunt vissen), waar ik mijn flesje heb ingeleverd. Er gaat 50.000 liter water in het bad weet ik nu. Dat is zelfs voor hier wel een ruim zwembad.

De balans was niet optimaal, waardoor het chloor zijn werk niet goed deed (dat verklaarde, waarom ik de laatste tijd wel drie keer in de week die algen stond weg te schrobben...). Maar met een poeder hier en een poeder daar was dat te verhelpen en was mijn zwembad weer zomerklaar.
Dus ik ben vandaag aan de slag gegaan met de Pool Master: een merk met zooi, waar je handschoenen voor aan moet trekken en met van die leuke doodshoofdjes op de verpakking....


Eerste stap was de alkaline. Na een uurtje de ph zooi er in en dan de chloorpoeder oplossen. Omdat dit een instabiel poeder is zonder sunscreen (nooit geweten dat dat ook nog kon), moest ik het in de schaduw maken en laten staan voor een uur of wat. 's Avonds pas in het water doen, anders doet het niks in het water. De volgende dag maar even niet zwemmen en dan ben je in het weekend klaar om te gaan.

Terwijl ik aan het mixen en mengen was (noooooit de chemicalien mengen!!), ontbrak het voor mijn gevoel alleen nog aan een bezemsteel en een zwarte kat....
Maar goed, als je de lusten wil, zul je de verantwoordelijkheid voor de andere dingen ook moeten nemen. Of, zoals ik hiet gehoord heb:
If you want the rainbow, you'll have to put up with the rain.
regenboog boven de wijngaarden


En ach, deze kwaliteit kan er weer bij op mijn cv: heeft ervaring met Pool Master....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten